Sct. Nicolai kirke, Køge
Dele af det historiske inventar
restaureres i løbet af 2015 i et samarbejde mellem møbelsnedker- og
billedskærerfirmaet Henning Pedersen & Søn.
I forårsmånederne blev prædikestolen
og den enorme lydhimmel restaureret. Der var primært tale om en rensning for
overfladisk snavs, men også en regenerering af en tidligere overfladebehandling
med voks samt ikke mindst en nyskæring og patinering af manglende Kerub-hoveder
og andre detaljer i billedskærerarbejdet.
I perioden maj-december arbejdes der
på de to store pulpiturer i kirken:
Sangerpulpituret fra 1586 undergår en
gennemgribende restaurering. Store dele af loftdekorationen er i en meget ringe
forfatning med kraftige opskalninger af det meget tynde farvelag, og træværket
er nedbrudt af borebiller. I en meget tidskrævende proces bliver farvelaget
limet fast til underlaget vha. hareskindslim og meget tyndt hampefiberpapir,
inden snedkeren kan nedtage og forstærke de enkelte brædder. Efter
genmonteringen fjernes forsidesikringen, og skaderne i farvelaget retoucheres.
Sideløbende er også alle panelmalerierne i pulpiturfacaden nedtaget for at få
limet de åbne revner og for at blive renset og retoucheret. Gl. Køgegaards pulpitur bliver renset
for overfladesnavs med en vandig opløsning af triammoniumcitrat, de revnede
panelfelter bliver snedkermæssigt udbedret og manglende elementer af snitværket
erstattet med nyskårne og stafferede dele, og endelig skal de slidte partier på
trappens forgyldning retoucheres.
|
|
Drøsselbjerg kirke, sten
Nordisk Konservering har i perioden
fra august 2014 til marts 2015 udført flere konserverings- og
restaureringsopgaver i Drøsselbjerg kirke, bestående i kirkens kalkmalerier,
dens historiske inventar, døbefonten samt to gravsten placeret i kirken.
Døbefonten er behandlet i kirken, mens
de to gravsten er fragtet til Raadvad og behandlet der.
Væsentlige arbejder på døbefonten var
fastlægning af farvelag, og for det synlige indtryk udskiftning af løse og
skæmmende reparationer, og efterfølgende retouchering af disse.
Gravstenen i Ølandssten over Iep
Pederson forekom i 8 stykker som stod muret op ad væggen mellem skib og kapel.
Stenen blev efter dampafrensning, konservering og sammenstøbning med lim og
tapper, sat tilbage på soklen, men nu i en afstand på 5 – 8 cm.
Den anden gravsten over jomfruerne
Karen og Martha Westergaard, som er placeret på sokkel ved tårnets nordvæg, er
meget slidt på grund af dens tidligere brug som trædesten ved indgangen. Også
denne er efter behandling genplaceret ved nordmuren, men nu med afstand til
væggen for at hindre et fugtigt klima og begroninger.
|
|
Faxe kirke,
kalkmaleri
Nordisk
Konservering har i 2014- 2015 renset og genrestaureret de senmiddelalderlige
kalkmalerier i tårnrummet i Faxe kirke.
Kalkmalerierne
blev fundet i 1870’erne af professor Jacob Kornerup og restaurerede med lokal
assistance fra en malersvend og en murer. I 1940 blev kalkmalerierne atter
rensede og genrestaurerede af maleren Harald Borre under tilsyn af
Nationalmuseet.
Malerierne gav
fra starten anledning til debat for og imod kalkmaleriernes restaurering. To af
scenerne blev direkte betragtet som upassende i en kirke. Disse motiver kendes
fra samtidige akvareller og viser bl.a. en djævel der lukker luft ud af bagen.
Meget bekvemt mente professoren at motiverne var i en så dårlig tilstand at de
ikke kunne bevares. De blev derfor kalket over. Andre steder var det nødvendigt
at supplere mangler i fremstillingerne med mere frie fortolkninger, som på
fotoet foroven hvor det øverste af hovederne er malet af Jakob Kornerup.
Et særligt
bevaringsproblem ved den nu overstående restaurering var et højt indhold af
opløselige salte i murværket og en dårlig kontakt mellem den kalkede puds og
murværket. Enkelte områder af kalkmalerierne var næsten forsvundet som følge af
saltskader.
Ved rensningen
blev farvelagene isoleret med mentol opløst i ethanol for at beskytte farverne.
Derefter blev de tørrensede og kalkbundene forsigtigt vådrensede. De løse
pudslag blev sikret ved injektioner med kalk-kvartsblandinger gennem
veterinærsprøjter og montering af keramiske skruer, der binder pudsen til
murværker og forhindrer yderligere skader.
Det fugtige klima i tårnrummet kan give problemer med mikroorganismer på
kalkmalerierne, og der blev derfor sat et klimamålingsudstyr op, der med en
langsomt blinkende rød lysdiode viser, hvis der er problemer med klimaet.
Metoden er udviklet af Nordisk Konservering.
|